Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Regioagendacommissie

maandag 27 november 2023

19:30 - 22:00
Locatie

raadszaal gemeente Arnhem

Voorzitter
Wimer Heemskerk
Toelichting

De agenda voor dit overleg wordt een week van tevoren gepubliceerd. DB en directie vanaf 20.15 uur.

Agendapunten

  1. 01

    • Opening vergadering.
    • Aanwezig vanuit de GMR: Dhr. H. Bruls als voorzitter DB en het AB. Dhr. H. van den Berg, plv. directeur. Vanaf 20.15 uur.
    • Mededeling: De gemeenteraad Rozendaal heeft in de raadsvergadering van 7 november 2023 de heer G.H. Van Gorkum benoemd tot plaatsvervangend lid van de regio-agendacommissie GMR namens de gemeente Rozendaal in plaats van de heer Blokland.
    • Mededeling: De gemeenteraad van Montferland heeft in de raadsvergadering van 7 oktober de heren Martin Som Theo Bolder als leden van de RAC GMR benoemd in plaats van de heer H.J. Wassing en mevrouw M.D.W. Balduk.
    • Afwezig met kennisgeving 15 leden: Jos Verstegen - Berg & Dal / Marlies Neutkens & Nicky Eppich - Arnhem / Duiven: volledige delegatie ivm ingelaste raadsvergadering / Carl Dolmans - Druten / Ronald Hunse - Heumen / Theo Bolder - Montferland / Henk Mulder en Hanneke Roozendaal - Mook & Middelaar / Cees de Beer - Nijmegen / Bart Bauhuis - Doesburg / Harry Arends - Lingewaard / Martin Som - Montferland.
    • Uitnodiging 2 februari 2024 Regiocongres, keert terug bij agendapunt mededelingen van het bestuur. Hierbij de aanmeldlink voor het Regio Congres op 2 februari 2024: https://www.aanmelder.nl/regiocongres2024/home
    • Functioneren & beelden Regioagendacommissie GMR - vragenlijst. Bijgaand een vragenlijst, u krijgt die per mail toegezonden. Vriendelijk verzoek die in te vullen. De eindresultaten worden ingebracht in de Regioagendacommissie voor een bespreking. De vragenlijst is ook nu al in te vullen via de bijgaande link. https://forms.gle/nJ4mtJ9bdwv2cENn7
  2. 02

    1. 02A Brief informatieverzoek de heer Barends
    2. 02B 2021-02-16 Transformatievoorstel Cultuurregio025 DEF
    3. 02C Evaluatieverslag Cultuur Academy on Tour
    4. 02D 2023-GM1-76 Brief Informatieverzoek inzake Groene groeiregio incl. bijlagen
    5. 02E 230609 Programma CCB 2023 - 2030 v1.06
    6. 02F Antwoord Ramon Barends Circulaire Regio
    7. 02G BI5440-Nadere uitwerking - Hoogwaardige verwerking reststromen GMR Definitief
    8. 02H BI5440-Quick scan - Hoogwaardige verwerking reststromen GMR_definitief
    9. 02I STARTNOTITIE SP WK v 26 04 2023
  3. 03

    1. De regioagendacommissie stelt het verslag en besluitenlijst met inachtname van mogelijke wijzigingen vast.
    2. Het advies van de regioagendacommissie aan het Algemeen bestuur en de brief van de regioagendacommissie aan de Raden zijn ter kennisname.
  4. 04

    In de termijnkalender staan de onderwerpen waarover gemeenteraden de aankomende periode worden geïnformeerd of gevraagd worden een besluit te nemen. Ook is een overzicht opgenomen van bijeenkomsten van de GMR voor raadsleden. Zie bijlage.

  5. 05

    Bijgaand de voorgestelde vergaderdata inclusief de twee regionale bijeenkomsten.

    1. Ma. 5/2
    2. Ma. 18/3
    3. Ma. 13/5
    4. Ma 10/6
    5. Ma. 16/9
    6. Ma. 14/10
    7. Ma. 18/11

    Vrijdag 2-2: Regiocongres Vasim – óók voor raadsleden
    Vrijdag 24-5 1e regiobijeenkomst Raden
    Vrijdag 11-10 2e regiobijeenkomst Raden.


    Voorgesteld besluit: vaststellen.

  6. 06

    • Wijchen: hamerstuk.
    • Rheden: hamerstuk 31-10-2023
    • Druten: hamerstuk.
    • Heumen: vastgesteld dd 26-10/30-10-2023
    • Nijmegen: wordt naar verwachting als hamerstuk vastgesteld op 27-11-2023.
    • Berg & Dal: vastgesteld op 12-10-2023.
    • Rozendaal: 7-11-2023 vastgesteld.
    • Duiven: 24-10-2023 vastgesteld, met twee amendementen, zie bijlagen.
    • Westervoort: 6-11-2023 hamerstuk.
    • Beuningen: Amendement aangenomen welke het raadsbesluit wijzigt van 'vaststellen' naar 'ter kennisname' op 21-11-2023. Zie bijlage.
    • Renkum: 14-11-2023 in commissie / 29-11-2023 in besluitronde.
    • Lingewaard: Raadsvergadering donderdag 26 oktober 2023. Amendement en motie aangenomen. Zie bijlagen.
    • Zevenaar: Vastgesteld op 1-11-2023. 4. Tevens een zienswijze ingediend mbt afbeelding “Agenda uit te werken gebieden” (op pagina 8 en 49). Dit met als doel om gebiedsproces 5 in omvang op de afbeelding aan te laten passen.
    • Overbetuwe: besluitronde 21-11-2023. Vastgesteld met amendement. zie bijlage
    • Rest: nader te bepalen.
  7. 07
    Schorsing vergadering & heropening om 20.15 uur in bijzijn Dagelijks bestuurder en directie GMR
  8. 08
    Mogelijke inspraak
  9. 09

    • Regiocongres 2 februari 2024.
    • Proces Regionale agenda 2025 – 2028.
    • Proces Woonzorgvisie (zie bijlage).
    • Proces Wijziging Gemeenschappelijke Regeling a.g.v. herziening Wgr.
      Het algemeen bestuur wordt in hun vergadering verzocht om in te stemmen met het voorstel tot herziening van de gemeenschappelijke Regelingen en deze aan te bieden aan de 18 colleges. Vervolgens worden raden betrokken in de besluitvorming. Het procesvoorstel is in de lijn met de gemaakte afspraken. De stukken zoals het algemeen bestuur die bespreekt zijn hier bijgevoegd als bijlagen.
      Advies: ter kennisname.
  10. 10

    • Het algemeen bestuur wordt in de vergadering van 29 november 2023 verzocht om 'een reflectie op de voorstellen bij aanbevelingen 1 en 2.
    • < strong>< ins>Advies< /ins>< /strong>: Eerder heeft de RAC GMR verzocht de evaluatie toe te sturen naar de raden. Dit is gebeurt. De raden bepalen zelf of, wanneer en hoe zij deze evaluatie wensen te bespreken. Op de agenda van het algemeen bestuur van 29 november staat een voorstel voor een verdere uitwerking. Daarbij staan vier aanbevelingen. Te weten:
    1. Posities DB, AB, Bestuurlijke opgavetafels en de de informatiepositie van de raden. Voor de informatiepositie van de raden kan oa. het volgende voornemen van het DB interessant zijn: "Besluiten die van colleges en raden worden gevraagd zouden in principe via het DB moeten worden vrij gegeven, om de integraliteit richting colleges en raden te waarborgen". Dit is een afwijking van het normale besluitvormingsproces binnen een gemeente, of wekt die suggestie.
    2. Integraler ofwel opgave-overstijgend werken van de GMR. Het voornemen is om voor de regionale agenda 2025-2028 de indeling van de opgaven te heroverwogen waarbij gekeken wordt naar de organisatie- en financieringsstructuur. Dit houdt een wijziging in waarbij er meer flexibiliteit wordt geboden aan de GMR om programmatisch meer tussen de afzonderlijke opgaven budgetten te alloceren. Daar kunnen raden iets anders van vinden.
    3. Het voornemen is om het tekort aan personele capaciteit te verbeteren door de positie van de netwerkdirectie en het inrichten van een “projectleiders-pool”.
    4. De ontwikkeling van een werkwijze of systematiek van monitoring die gemeenten kunnen gebruiken om de regionale inzet te volgen wordt begin volgend jaar gestart, als de contouren van de Regionale Agenda zichtbaar.

    Er zijn tussen de RAC GMR en het DB / directie van de GMR geen afspraken gemaakt over het vervolgproces van de evaluatie. Op dit moment acteren diverse gemeenteraden ieder afzonderlijk op basis van de toegezonden evaluatie. at wil zeggen, men agendeert deze ter bespreking in hun eigen raden of adviescommissies.
    De reflectie die thans wordt gevraagd aan het AB over de vervolguitwerking is geen besluit van het Algemeen bestuur. Als het Algemeen bestuur heeft gereflecteerd dan kan het DB doorgaan met de beschreven voornemens, met inachtname van die reflectie.
    Op zichzelf is dat geen probleem met de aanbevelingen 3 & 4. De RAC GMR kan echter een ander standpunt innemen over de aanbevelingen 1 & 2. Immers die twee aanbevelingen raken aan de informatiepositie, governance van de raden in relatie tot de het DB, AB en de BOT's. Voorts aan de begrotingstransparantie van de raden en de sturing en controlemogelijkheden van de raden.


    De RAC GMR kan hun eigen reflectie geven over deze aanbevelingen aan het DB / directie.  
    Voorts kan met het voorgaande betrekken bij hun lopende gesprekken met hun raden over de evaluatie.
    Tot slot kan de RAC GMR scherpere afspraken maken met het DB / Directie over het vervolgproces van de evaluatie en de inhoud van dat vervolgproces. Dat laatste om te bepalen of iets wel of niet interessant is voor de raden en hoe zij hierover geïnformeerd worden.

  11. 11

    Raadsleden kunnen hun beelden of die van hun collegaraadsleden delen in het bijzijn van raadsleden.

    • Er zijn signalen ontvangen dat de spelvorm wel duidelijkheid bood, maar de specifieke kamer van de Regio Nijmegen te luidruchtig en te druk was voor een deelname of inbreng vanuit alle aanwezigen.

    • Sfeer impressie Arnhem/Veluwezoom: Er was een goede opkomst, van met name RAC-leden, vanuit de verschillende Veluwezoom-gemeenten. In een spelvorm werden de grote bovenlokale ruimtelijke vraagstukken verlevendigd. Met als algemene teneur dat de gemeentelijke kernopgave voor het gebied toch vooral bestaat uit woningbouw, het met elkaar realiseren van een goede regionale verkeersontsluiting en het realiseren van lokale groenvoorzieningen voor recreatie (mede ter ontlasting van de Veluwe). Het herstel en versterken van de natuur heeft daarnaast ook hoge prioriteit maar de aanpak van vervuilende bronnen ligt vooral buiten de regio. De ruimtelijke oplossing van grootschalige groene energie-opwek zou vooral geconcentreerd op een beperkt aantal regionale locaties moeten plaatsvinden. Ook bleek er een grote belangstelling voor de inrichting van het besluitvormingsproces en met name de vraag wie maakt wanneer en op welke gronden de ruimtelijke afwegingen?

    • sfeerimpressie van de deelsessie Middengebied: ‘Meer landschap, meer stad’; ook in het Middengebied. Met integrale groei kunnen we hier bijdragen aan regionale ontwikkeling. Mits randvoorwaarden omtrent landschap, mobiliteit, leefkwaliteit en economie op orde zijn; voor het gebied zelf maar ook om te kunnen functioneren als ‘contramal’ voor intensivering van de nabije steden. Op het creëren van deze randvoorwaarden ligt de focus in gebiedsprogramma Middengebied. Dat gingen we oefenen, in twee deelgroepen met een diverse samenstelling.

      Park Lingezegen is hiervan een treffend voorbeeld. Doorontwikkeling in combinatie met nieuwe landschapszones biedt volop kansen voor huidige en nieuwe bewoners, water, voedsel, natuur en recreatie. Dat laatste ook in combinatie met de mobiliteitstransitie; een fijnmazig fietsnetwerk schept kansen om duurzaam en gezond te reizen en de regio bereikbaar te houden. Maar wat nu als deze randvoorwaarden er niet komen? Durven we dan in de regio te stoppen met bouwen? En durven we ook een been bij te trekken om extra groei te faciliteren als dergelijke randvoorwaarden versneld worden gerealiseerd? We spraken immers eerder al af dat we de strategie adaptief uitwerken en adequaat reageren op datgene wat er gebeurt.

      Ruim 80% van de oppervlakte in het deelgebied wordt nu gebruikt voor water, natuur, recreatie en agrarische doeleinden. Om ruimte te bieden voor de transities in dit karakteristieke rivierenlandschap, ervaarden we het belang om bij verstedelijking in te zetten op zorgvuldig en/of dubbel ruimtegebruik (denk aan functiecombinaties, herstructurering, intensivering en inbreiding). Uitdaging is wel om hierbij in te zetten op groene en gezonde wijken die ruimte bieden voor nieuwe vormen van mobiliteit, klimaatadaptatie en leefbaarheid. Omdat dit speelt in heel veel wijken, werd dit geagendeerd als thema voor (extra) regionale samenwerking (‘niet 18 keer het wiel opnieuw uitvinden’).

      Ook in het landelijk gebied ligt de strategie van ‘mixen’ voor de hand; combinaties van functies zoals water, voedsel, natuur, recreatie en nieuwe (meer extensieve) vormen van landbouw. De grootste kans voor regionale inzet werd gezien bij drie thema’s: natuur-inclusieve landbouw, landschapszones en kernrandzones tussen/rondom kernen, natte natuur/water. Gesteund door ervaringen in Park Lingezegen zien gemeenten kansen om hier inzet op te plegen, maar zeker in de eerste fasen van voorbereiding en ontwikkelingen kan dit niet zonder provincie en Rijk. Vandaar dat bij een oefening waar fictief geld werd verdeeld, ook een ‘pot’ ontstond bij deze overheden, naast lokale inzet van gemeenten, in het gebied actieve ondernemers (mits business-case en passend bij landschap) én het waterschap (daar waar water een thema is).

      Dit alles vraagt om de gezamenlijke ambities uit de Verstedelijkingsstrategie in onderling overleg integraal uit te werken. Met relevante partijen die een belang hebben in het gebied. De suggestie werd gedaan om de steden Arnhem en Nijmegen aan te laten sluiten bij de bestuurlijke overleggen (gebiedsprogramma) Middengebied. Om ook aan die tafel onderlinge afhankelijkheden verder te benutten, zowel in fysieke, sociale als relationele zin. Zodat in samenhang verder gewerkt kan worden aan een zelfbewust en krachtig hart van de regio.

    • Bijgaand de terugblik op de website van de GMR: Samen puzzelen tijdens regiobijeenkomst (groenemetropoolregio.nl)

    • Zie ook bijlagen

  12. 12

    Delegatieleden kunnen hierover procedurele of verhelderende vragen stellen. In beginsel betreft het een zaak van de afzonderlijke gemeenten om desgewenst deze rapportages te agenderen en/ of lokaal te bespreken met verantwoordelijke bestuurders.

  13. 13

    Het betreft een afgeleid thema uit de verstedelijkingsopgave en het regioarrangement. Het wordt ambtelijk toegelicht door Jolanda van Rensch, opgavemanager Productieve regio, en Michel Hek, speerpuntcoördinator Toekomstbestendige Werklocaties

  14. 14

    De eerstvolgende vergadering is op 5 februari 2023.